top of page
  • Obrázek autoraPetra

Drž ma, keď padám

"Kaťa, Zuzka a Ondro majú už iba otca, no toho v lotérii isto nevyhrali. Ani ako cenu útechy. Pre pijana, gamblera a klamára sú jeho deti na najposlednejšom mieste. Ondro s Kaťou sa snažia, aby malej Zuzke zabezpečili aspoň nutný základ na prežitie, kým pred učiteľmi a sociálkou zahmlievajú, čo sa doma deje. Otcov teror sa zhorší, keď sa na scéne objaví Katina nová známosť. Z problémov ich dokáže dostať len pravda. Krutá, bolestivá... ale pravda. Na to však nemá odvahu ani jeden zo súrodencov. Alebo áno?"


"Drž ma, keď padám" je novým románom slovenskej autorky Miroslavy Varáčkovej. Hoci príliš slovenským autorom a autorkám neholdujem, nebolo to moje prvé stretnutie s touto spisovateľkou. Musím však povedať, že hoci jej kniha "Adaptácia" nebola zlá, svojou novinkou si ma získala oveľa viac. "Drž ma, keď padám" je knihou o strachu, o bolesti, ale aj o láske, a predovšetkým o veľkej odvahe.

Vždy som mala pocit, že príbehy s ťažkou témou, s príbehom zo života, sú písané ťažkopádne a často aj zbytočne zložito a oceniť ich dokáže skutočne len málokto. Varáčkovej sa podarilo napísať príbeh trojice súrodencov jednoducho a čtivo. Obsah uvedený na knižke (aj na začiatku tohto článku) nie celkom súhlasí s dejom samotným, ale aj tak to bol práve ten obsah, pre ktorý som sa rozhodla po knihe siahnuť (to, a že som na chvíľku potrebovala pauzu od romantiky...). Obvykle knihy a príbehy, ktoré prinášajú používam hlavne nad odreagovanie od reálneho sveta, ale občas je fajn si ten reálny svet pripomenúť aj v knihe. V tejto knihe do vás realita narazí prudko a to aj keď sa ten príbeh nedotýka priamo vás. No mnohí tušíme, že sa takéto niečo určite kdesi deje. 

Príbeh Ondreja, Katky a Zuzky je príbehom, ktorý sa reálne deje v mnohých rodinách, a hoci sa s nimi aj my možno stretávame, často sa to snažíme nevnímať. A možno ho tí, ktorých sa to priamo dotýka, skrývajú tak šikovne ako práve trojica súrodencov. Tí z nás, ktorí nikdy nič podobné nezažili, nemajú často šancu pochopiť, koľko odvahy, treba na to postaviť sa niekomu, kto vám ubližuje. Autorka sa pokúsila priblížiť čitateľom tieto pocity, a minimálne u mňa sa jej to celkom podarilo. Knihu som prečítala takmer na jeden nádych. Katkinu snahu o to udržať aspoň ich malú rodinu, otca do nej nepočítala, po kope. Strach nielen o malú Zuzku, ale aj o seba a o staršieho brata. Pretože hoci ich vzťah zo začiatku vyzeral, povedzme to tak ľudovo - "fajn" - aspoň vzhľadom na situáciu, postupne sa od seba začali vzďaľovať a do ich vzťahu vstúpili klamstvá. Už nestačilo klamať okoliu, a používať osvedčené výhovorky "som nešikovná", "zakopla som" a pod., z nutnosti sa začali kopiť tajomstvá aj medzi nimi, čo Katka neniesla veľmi dobre. Hoci tie klamstvá a tajomstvá viedli aspoň k čiastočnému zlepšeniu situácie. 

Katka sa nechcene dostala do úlohy náhradného rodiča po smrti matky, a hlavne preto, že otec sa k svojim deťom ako rodič nesprával. Nielen, že bola prostredným dieťaťom, s ktorým sa často viaže úloha zmierovateľa, ale jednoducho nemala na výber a musela sa postarať o súrodencov. Som veľmi rada, že ju autorka nevykreslila ako superženu, ale ako dievča, ktoré sa snaží zo všetkých síl. Ako dievča, ktoré by sa rado venovalo tomu čo spolužiačky v jej veku, miesto aby sa snažila chrániť mladšiu sestričku pred bitím, či aby sa snažila našetriť drobné na jedlo. 

Mala však aspoň kamarátku a dokázala si napokon nájsť aj tú lásku (to by som nebola ja, aby som v knihe nenašla aspoň kúsok romantiky). Mala šťastie,... ak sa to teda dá tak nazvať. 

Prekvapilo ma, že si autorka vybrala prostredného súrodenca a dievča k tomu (prosím neukameňujte ma, nemám nič proti ženským hrdinkám... vlastne ich mám radšej ako mužských hrdinov) namiesto aby si za hlavného hrdinu vybrala najstaršieho zo súrodencov, Ondreja. Napokon sa ukázalo, že aj on sa pokúsil situáciu s otcom-tyranom vyriešiť, hoci po svojom. 

Postava malej Zuzky dala príbehu vážnosť, a v mnohých ohľadoch (aspoň podľa mňa) príbeh vďaka nej zdrsnel. Dodala mu však aj tú detskú krehkosť. 

Charaktery postáv boli vykreslené živo a realisticky. I keď si myslím, že niekto "z dospelých" či už to boli učitelia, alebo rodičia Katkinej kamarátky, ktorá sa rodičom s jej príbehom zdôverila, alebo niekto zo susedov by zareagoval už dávno. Zdá sa však, a je to veľmi smutné, že dnešný svet je už raz taký. Nevšímavý k svojmu okoliu.

No napokon stačila jedna tragická udalosť a drsné zistenie pravdy o tom čo sa skutočne deje s Ondrejom, ktorá viedla k tomu, že nakoniec bol jeden zo súrodencov donútený konať. Musel prekonať svoj strach a nájsť v sebe malý plamienok odvahy. Pretože odvaha vždy prichádza zo strachom (a pokiaľ nejde o strach napríklad zo zubára), aj keď potrebuje ešte čosi silnejšie. Lásku. Klišé, vravíte si. Ja si to nemyslím, pretože ak máme strach, z toho že niekto ublíži našej rodine, je to práve láska, ktorá nás motivuje k tomu, aby sme sa odvážili postaviť sa hrozbe čelom. A nájsť niekoho, kto vás podrží keď padáte do priepasti strachu, je ten najväčší poklad, ktorý v živote môžete nájsť. 

To, ako nakoniec dopadol príbeh trojice súrodencov by ste si už mali prečítať sami. Niektorí z vás ho možno budú vnímať ako  smutný príbeh, pre iných z vás bude smutnou realitou. No, možno sa nájdu takí, čo sa v príbehu uvidia, a nájdu v ňom aj kúsok inšpirácie. To či ide o príbeh dobrý alebo nie, je na vašom posúdení. Mne bolo po jeho prečítaní smutno, ale videla som v ňom aj štipku nádeje a to nielen pre postavu Katky a jej súrodencov...



Petra

Trošku info o knihe: Autor: Miroslava Varáčková Názov: Drž ma, keď padám Rok vydania: 2017 Vydavateľstvo: Slovart Ean: 9788055630410 O autorke: Miroslava Varáčková Knihu si môžete kúpiť: Drž ma, keď padám

13 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


Příspěvek: Blog2_Post
bottom of page