top of page
  • Obrázek autoraPetra

Pôvod

"Harvardský ikonograf profesor Robert Langdon príde do Guggenheimovho múzea moderného umenia v Bilbau, aby sa zúčastnil na odhalení objavu, ktorý „naveky zmení tvár vedy“. Podujatie usporiadal štyridsaťročný miliardár a futurista Edmond Kirsch, ktorý sa vďaka svojim ohurujúcim ultramoderným vynálezom a odvážnym predpovediam preslávil po celom svete. Kirsch, ktorý pred dvoma desaťročiami patril k prvým Langdonovým študentom na Harvarde, sa chystá zverejniť prelomový vedecký objav, ktorý zodpovie dve zo základných otázok ľudskej existencie. Langdona a stovky hostí uchváti originálna prezentácia, oveľa kontroverznejšia, ako Langdon čakal. Dokonale zorganizovaný večer sa však v okamihu zmení na chaos a hrozí, že Kirschov vzácny objav sa navždy stratí. Langdon sa ocitne v bezprostrednom ohrození a musí z Bilbaa utiecť. Sprevádza ho Ambra Vidalová, elegantná riaditeľka múzea, ktorá Kirschovi pomohla provokatívny večer pripraviť. Vydajú sa do Barcelony, aby našli záhadné heslo, ktorým odhalia Kirschovo tajomstvo. Pri pátraní v temných vodách utajených dejín a radikálneho náboženstva sa Langdon s Vidalovou musia skrývať pred nepriateľom, ktorého všadeprítomná moc zjavne pramení v španielskom kráľovskom paláci a ktorý sa nezastaví pred ničím, aby Edmonda Kirscha umlčal. Na ceste vyznačenej moderným umením a tajuplnými symbolmi odhalia Langdon a Vidalová stopy, ktoré ich nakoniec dovedú až ku Kirschovmu nečakanému objavu. .. a šokujúcej pravde, čo nám tak dlho unikala."



Konečne som sa aj ja dostala ku knihe Pôvod od autora Dana Browna. Asi by nebolo od veci poznamenať, hneď na začiatku, že som od neho, prečítala len dve ďalšie knihy, alebo presnejšie jednu celú (Anjeli a Démoni), jednu čiastočne (Da Vinciho kód) a vlastne zopár strán aj z Digitálnej pevnosti. Viac ma ale bavili filmy (nelynčujte ma). 

Do Pôvodu som sa pustila prakticky len preto, že som ho mala v danú chvíľu po ruke, a chcela som si dať trochu pauzu od bežnej romantiky. A môže za to aj Tom Hanks, stvárňujúci filmovú verziu Roberta Langdona. A trochu aj tie konšpirácie a symbolika, ktorá je pre Brownove knihy pomerne typická (čiastočne usudzujem z toho mála, čo som čítala a z toho čo som počula). 

Dan Brown sa pokúša rozpovedať príbeh muža, ktorý odhalil odpoveď na otázku, o ktorú sa medzi sebou už nekonečne dlhú dobu prú predstavitelia náboženstiev, filozofie a vedy. (Tá filozofia bola v knihe citeľná možno najviac zo všetkých týchto smerov). Predtým, než však stihol odprezentovať celý svoj objav, bol zavraždený pred očami veľkého množstva ľudí, a Robert Langdon, jeho učiteľ a priateľ, sa tak nevedomky ocitol uprostred kolotoča obvinení, intríg a situácií ohrozujúcich život (prišiel k tomu tak povediac, ako slepé kura k zrnu). A keďže ste zvedavý profesor, ktorému pred očami zavraždili bývalého študenta, priateľa, vedca a miliardára v jednej osobe, prečo by ste nezačali na vlastnú päsť pátrať po tom, čo sa mu vlastne stalo, a čo bolo tým neskutočným objavom, ktorý podľa vlastných slov, teraz už mŕtveho vedca, mal zmeniť vnímanie života všetkých ľudí na zemi (a keď mu pritom pomáha budúca nevesta španielskeho princa... nuž, kto by odolal však?!). Nechýba veľa, a už po vás pátrajú zložky španielskej kráľovskej stráže, najatý vrah a všadeprítomné médiá. Vyspelé technológie, dopravné prostriedky a konšpiračné podozrenia, k tomu prostredie Barcelony s jej významnými pamiatkami a množstvo odkazov na Gaudího a Williama Blakea... srdce by malo zaplesať. A pritom je to vlastne všetko až detsky jednoduché a náznaky nás sprevádzajú celým príbehom (niektorým možno budú vravieť viac, iným menej, ale stále tam sú, v tej, či onej podobe).


Nuž a čo k samotnej knihe? Prečítala som ju... (trvalo mi to na moje pomery celkom dosť dlho --- prakticky celý deň, ale väčšina z vás, asi aj vrátane mňa by povedala, že som to prečítala len povrchne). Nuž... začalo to zaujímavo, príbeh, postavy aj zápletka. A keď už to konečne vyzeralo, že sme na najlepšej ceste k zaujímavému príbehu, zrazu to celé akosi stratilo náboj a zamotalo sa to do zbytočnej vaty. Z Langdonovej postavy som mala väčšinu času dojem, náhodného pozorovateľa, ktorý sa ku všetkému priplietol tak povediac omylom a do poslednej chvíle netušil, čo tam vlastne hľadá (podľa mňa to netušil ani na samotnom konci príbehu). Sklamalo ma, že celý príbeh bol viac menej úplne predvídateľný, prakticky od začiatku druhej tretiny príbehu. To kto, čo, kedy, kde a ako, teda všetko čo robí príbeh zaujímavým sa z príbehu Brownovej novinky akosi vytratilo. Možno je to čiastočne spôsobené aj tým, že autor tento krát, využíva pre odhaľovanie svojho príbehu skôr moderné umenie, čo je rozdiel oproti predchádzajúcim knihám (aspoň tým, ktoré som mala v rukách) a ja si holt s moderným umením netykám. Ale ak sa aspoň trochu orientujete, kto vie... možno vás celý príbeh zaujme viac ako mňa. A zo záverečných odhalení sklamaní nebudete. 


Minimálne Isaacovi Asimovi by sa mohlo Brownove uvažovanie celkom páčiť, a to bolo možno to, čo sa mne na Pôvode páčilo najviac. Nie snaha rozuzliť zamotané vzťahy medzi jednotlivými postavami, zapojenie náboženstiev a jeho rozličných odnoží.


Plus fakt, že celý dej (zhruba 500 strán) sa týkal jednej jedinej noci. To stihol spisovateľ so svojimi postavami pomerne mnoho. A ešte jedna vec sa mi páčila. Takmer som pri čítaní mala chuť prejsť sa ulicami Barcelony či navštíviť Sagrada Familiu a mnohé iné miesta popísané v knihe. Kto vie... možno sa raz vyberiem po stopách príbehu Dana Browna :) bol by to rozhodne zaujímavý nápad na výlet.


Takže aby som to zhrnula. Trochu príliš vatového príbehu, ktorý odpútava pozornosť od zvyšku deja, napriek tomu, že samotný príbeh je vlastne dosť jednoduchý. A predvídateľný. Veľmi predvídateľný. Ale plus by mohlo predstavovať prostredie popísané v príbehu, a svoj kúsok si tam možno nájdu aj fanúšikovia sci-fi a Isaaca Asimova... Ak ste Brownovi fanúšikovia, Pôvod by vo vašej zbierke chýbať nemal, ak s Brownom len začínate... nuž držím palce aby vás zaujal...


Petra


O knihe:

Autor: Dan Brown

Názov: Pôvod

Originálny názov: Origin

Dátum vydania: 2018

Vydavateľstvo: Ikar

ISBN: 978-80-551-5863-1


Ak si chcete prečítať čosi o autorovi: Dan Brown

Ak si chcete kúpiť knihuPôvod

11 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Yorumlar


Příspěvek: Blog2_Post
bottom of page