top of page
  • Obrázek autoraPetra

Týnin ostrov: Kavárna na pláži

"Týna se právě přestěhovala do nového města, kde musí chodit do nové školy. Není z toho vůbec nadšená a nepovzbudí ji ani to, že se ocitla na krásném tropickém ostrově. Její příchod vzbudí ve třídě mírné pozdvižení, ale Týna se brzy skamarádí s milovnicí přírody a zvířat Meg, hudebně nadanou Kájou a Ceci, odbornicí na módu a pečení dortíků. Týnina máma koupila starou loděnici a hodlá ji přestavět na literární kavárnu. Týna se bojí, že přijdou o všechny peníze a odvážný projekt zkrachuje dřív, než začne."


Občas ma pochytí nálada, prečítať si niečo určené už tej mladšej generácii (Bože, toto znelo akoby som už bola jednou nohou v hrobe. Aby bolo jasné, ešte stále si na hruď neprikladám vrecko s hlinou.). Rovnakú náladu som mala teraz, tak som sa rozhodla siahnuť po novinke z vydavateľstva CPress

Kniha Týnin ostrov je určená dievčatám vo veku povedzme 12+. Príjemné čítanie o partii kamarátok, ktoré sa zoznámili a dali dohromady po prisťahovaní sa hlavnej hrdinky k ním na ostrov. Jednoduchá "školská" šablóna, kde máme pomerne jasne vyhrotené postavy a vzťahy medzi nimi, ani neskúšajú búrať zažité stereotypy. Napriek tomu je príbeh Týny a jej kamarátok čitateľný (pripomenul mi knižky, ktoré som po kilách ťahala z knižnice keď som bola na základnej škole), ničím neurazí, ale naopak ani ničím neprekvapí. 

S príchodom medzi nových ľudí, do nového prostredia a školy sa spájajú najmä spočiatku negatívne pocity (aspoň čo som mala možnosť zistiť z druhej ruky... a zo zmeny pracovného kolektívu neskôr). Je ťažké zapadnúť medzi ľudí, ktorí sa dlho poznajú. Ešte ťažšie je možno nenechať zatlačiť vlastnú osobnosť do úzadia, len preto, aby sme získali priateľov (takí ľudia priateľmi nie sú), čo sa ukazuje aj v tomto príbehu. Belinda Murrellová celkom pekne vykreslila zložitú snahu zapadnúť. Aj to, že to že ak sa chceme niekomu zapáčiť nemali by sme po sebe nechať šliapať, ale radšej zostať svojskými.


Nemusíme sa stať nutne jedným z davu a ukrývať svoje vlastnosti a schopnosti, len preto, že niekomu inému nevyhovujú (akože chápem, že keď niekam prídem ako najlepšia, najmúdrejšia a najkrajšia, asi tým niekoho zákonite naštvem, ale pokiaľ sa nad ostatných nepovyšujem malo by to byť ok). Týna, hlavná hrdinka, sa presne o to isté pokúsila, dopadlo to však presne opačne ako si myslela. Napriek tomu si dokázala získať kamarátky, ktoré spolu so svojimi rodinami, pomohli jej a jej matke s vybudovaním kaviarne, čo bola taká ústredná scéna z knihy. 

Trochu som miestami mala pocit, že časti príbehu boli vyseknuté, niektoré postavy nedoriešené, chýbali ich motivácie a dôvody. Chápem však, že to možno nebolo až také dôležité pre zvyšok príbehu. Páčilo sa mi ako bola vykreslená renovácia starej "Barabizne" na novú kaviareň "Barbizňa". Spolupráca toľkých ľudí na jednom projekte (až som chvíľami sama mala chuť pustiť sa do podobnej renovácie) bola celkom inšpirujúca, a aj priateľstvo štyroch dievčat bolo vykreslené pekne (napriek vyššie zmienenej chýbajúcej motivácii a pod.). Autorke sa dokonca podarilo do príbehu vpašovať niekoľko ekologických a environmentálnych myšlienok (malé plusové bodíky).

Týnin ostrov tak predstavuje celkom príjemné dievčenské čítanie o priateľstve (aj napriek tomu, že sa v príbehu vyskytne zopár chlapcov, ide o čisto dievčenskú záležitosť), o tom, že sa nemusíme báť byť tým kým sme, a nie je nutné sa meniť, len kvôli tomu aký názor má na nás naše okolie.


Pravdepodobne (všetko tomu nasvedčuje) ide o prvý diel série, ale napriek tomu, že je v českom jazyku (a nie som si istá, či vznikne preklad do slovenského) môžem s čistým svedomím odporučiť.  Ale je tu aj jedno ALE a týka sa práce korektora/editora/redaktora. V knihe sa sem-tam nájde tlačová chyba, či zlá sadzba textu. Ide mi však skôr o niečo iné. Nakoľko je to kniha odohrávajúca sa v zahraničí, a ani jedna z postáv nepochádza z Čiech (či Slovenska) tak preklad mien, až príliš bije do očí. Nie som zástancom toho aby sa mená a názvy "predabovali" do jazyka prekladu. Pôsobí to ako päsť na oko, a hlavne keď nie sú preložené všetky mená ale len niektoré...


Petra

O knihe:

Autor: Belinda Murrell Názov: Týnin ostrov - Kavárna na pláži Originálny názov: Pipa´s Island - The Beach Shack Cafe Vydavateľstvo: CPress Rok vydania: 2019 Počet strán: 232

Knihu si môžete kúpiť tu: Týnin ostrov - Kavárna na pláži O autorke: Belinda Murrell

5 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


Příspěvek: Blog2_Post
bottom of page