top of page
  • Obrázek autoraPetra

Víchor: Spolu sme slobodní

"Mika je poriadne naštvaná. Učiteľ ju nechal prepadnúť, čo pre ňu znamená jediné – miesto letného tábora, kam sa chystala s kamarátkou, sa bude celé prázdniny učiť! A to na vidieku, v žrebčinci svojej doposiaľ nepoznanej babičky. Mike však ani nenapadne, aby celé leto strávila s nosom v knižkách a pod dohľadom len o kúsok staršieho Sama. V najtmavšom kúte stajní objaví divokého a plachého žrebca Víchra – a s prekvapením zistí, že rozumie reči koní! Lenže neskrotného koňa sa chystajú utratiť…"


Mám rada kone, dokonca veľmi (hoci nie tak, aby som niekedy v živote na nejakom z nich sedela. Úprimne povedané, by som to tomu zvieraťu asi nikdy neurobila. Nie že by ma to nelákalo.). Mám preto aj celkom rada príbehy o nich, či už v knižnej alebo filmovej podobe (z praxe viem, že nie som sama, príbehy o koňoch jednoducho letia.). Dnes sa ale nevyhnem porovnaniu filmového príbehu s jeho knižnou verziou. Hlavne preto, že som film (aj druhý a tretí diel), videla oveľa skôr než som zistila, že je tento príbeh spracovaný aj v knižnej podobe.


Útla knižka o neskrotnom koni, menom Víchor, a mladom, rovnako vzdorovitom dievčati, ktoré v sebe nájde schopnosť koňom rozumieť je veľmi rýchlym a oddychovým čítaním. Nenáročným pre deti (píše sa, že od 10 rokov, ale zvládnu to aj mladšie), trochu príliš ľahkým pre dospelých. Celé Mikino zoznámenie sa s Víchrom, jej tréning aj následná účasť v súťaži, a útek, boli v knihe podané príliš "z rýchlika", ale vďaka tomu celý dej odsýpa a rýchlo (a dobre sa číta). 

Ak ste však videli film, ešte pred prečítaním knihy, budete sklamaní. Čiastočne je to tým, že film (aspoň jeho prvá časť) je z roku 2013 a kniha z roku 2015 - originálne vydanie. Kniha je teda len akýmsi "výcucom" z filmu, čo padá dosť na úkor obsahu, resp. deja. Veľa vecí, napr. o zariekavačoch koní je v knihe len zmienená, zatiaľ čo vo filme dostala pomerne slušný priestor, a viac vecí tak akosi viac dáva zmysel. Rovnako ako všetky prvky deja, Mikin príchod na statok starej mamy, ktorú dovtedy nespoznala, zoznámenie sa s jej obyvateľmi (napr. s Tinkou a neposedným poníkom Archibaldom - toto je mi sympatické aj v knihe). To ako sa prvý krát stretne s Víchrom, aj to ako prespí uňho v konskom boxe. A všetko čo nasleduje za tým. 

Príbeh v knihe celkom "zabil" jej malý rozsah. Verím ale, že ak najskôr siahnete po knihe a potom si pozriete film neoľutujete to. (A samozrejme treba potom nadviazať ďalšími dvoma časťami - za mňa osobne čo sa filmov týka tak jednoznačne vedú 1. a 3. diel). Knihu odporúčam všetkým (malým) milovníčkam koní a príbehom o nich, ale jednodznačne by som ju následnej doplnila filmami.

Petra


O knihe:

Autor: Carola Wimmerová Názov: Víchor: Spolu sme slobodní Originálny názov: Ostwind - Zusammen sind wir frei Vydavateľstvo: Fragment Dátum vydania: 2019 Počet strán: 160

Knihu si môžete kúpiť tu: Víchor: Spolu sme slobodní O autorke: Carola Wimmer


322 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


Příspěvek: Blog2_Post
bottom of page