top of page
  • Obrázek autoraPetra

"Hora medzi nami" - mrazivé putovanie

"Filmy to nedokážu zobraziť, knihy to nedokážu opísať, fejtóny si to nemôžu vziať na mušku a uťahovať si z toho."

Charles Martin (Hora medzi nami)



"Prichádza búrka a na letisku v Salt Lake City  zrušili lety. Novinárka Ashley sa obáva, že nestihne vlastnú svadbu, a na chirurga Bena čakajú pacienti. Hoci sa vôbec nepoznajú, objednajú si spolu charterový let, aby sa dostali domov skôr. Ich lietadlo však havaruje a oni sa ocitnú uprostred zasnežených hôr bez nádeje na záchranu. Hľadajú k sebe vzťah, prehodnocujú minulosť a v extrémnych podmienkach bojujú o život. Podľahnú zraneniam tela a duše alebo znovu uveria v lásku?"


Hora medzi nami - román, ktorého stránky sa dnes (tak ako stránky mnohých iných kníh) dostal na plátna kín. Priznám sa, že skôr než som vedela o knihe, videla som ukážky na film, ktoré vyzerali zaujímavo. Preto keď sa mi do rúk dostala kniha, povedala som si, prečo nie? (Tu je na mieste priznať, že hoci knihy milujem, nie som z tých, čo hneď odsudzujú filmovú adaptáciu - okomentovať rozdiely to samozrejme zvládam, ale väčšinou beriem knihu a film ako samostatné jednotky).  Nebolo to veru zlé čítanie. Charles Martin priniesol príbeh, ktorý je (aspoň z môjho pohľadu) možno viac bojom o prežitie v prírode a v živote, ako o láske, hoci ani tá nie je práve zanedbateľným prvkom príbehu. Až na niektoré pomalšie pasáže sa celá kniha čítala dobre, takmer sama. Avšak, časť knihy, kde popisuje autor haváriu lietadla a samotnú snahu o prežitie... nuž v tejto pasáži by som mu neverila ani nos medzi očami. Na môj vkus to bolo celé príliš nerealistické a preto som len rada, že sa nikde nepíše, že by išlo o príbeh podľa skutočných udalostí. To by mu zrejme neverilo ani malé dieťa. Viete ako, keď havarujete v malom lietadle a jeden z vás má pravdepodobne zlomené rebrá, a ten druhý určite zlomenú stehennú kosť... nuž dosť pochybujem, že by ste sa zachovali ako Ben a Ashley (ak by ste zatiaľ nevedeli, tak sú to hlavné postavy príbehu a netreba si tam teda predstavovať Idrisa Elbu a Kate Winsletovú), navyše, ak ste pre seba dvaja cudzinci, ktorí sa zoznámili len pár hodín dozadu. Napríklad taký chirurg Ben (v podstate je hlavnou postavou on, vo väčšine príbehu to vyzerá ako "One Man Show"), mohol by byť neviem ako dobrým skautom (a že bol teda riadne pripravený na každú situáciu), neverím, že by sa takto zachoval keby išlo o reálnu situáciu. Pravdepodobne by zobral nohy na plecia a utekal kade ľahšie (ale v tom prípade by sme mali v príbehu dve mŕtvoly... chápem, že to by čitateľov až tak nezaujalo. A nie, nie som príliš cynická.). Aj materiál a prostriedky, ktoré mohli využiť v boji o prežitie, mali naskladané priamo pod nosom, až to bolo trochu naivné, ale tak stane sa. Och a mimochodom, kto dnes pri zdravom rozume si pri snehovej búrke prenajme chartrový let, malým lietadlom s úplne neznámym človekom. Každopádne Martinove opisy mrazivej prírody, v ktorej dvaja hrdinovia havarovali, bol veľmi dobrý, tu už možno hovoriť aj o tom, že bol autentický. A každý, kto má aspoň štipku fantázie, si dokáže predstaviť, ako to tam vyzeralo (občas mnou prebehla zima, keď som čítala,... hoci to mohlo byť spôsobené otvoreným oknom). 

Priznám sa, že ma hlavne na začiatku, rozčuľovali vsuvky nahrávok, ktoré robil Ben pre svoju ženu Rachel, hlavne to príliš nezapadalo do myšlienky o romantike. Ale na konci to malo až dojemné rozuzlenie. Priznám sa, že aj slza mi vykĺzla v jednu chvíľu. 

Citát, ktorý som zvolila v úvode je citátom priamo z knihy, ktorý ma zaujal. Pretože sú v živote skutočne veci, ktoré film ani kniha neopíše. Aj o to sa snaží tento príbeh, opísať čosi zo života, čo zažíva každý z nás, ale sami to nevieme poriadne opísať alebo vysloviť. 

V celku bol príbeh príjemný a to ako dopadol už nechám na vás aby ste si prečítali. Ale budem rada, ak sa podelíte o vlastné postrehy a názory na knižku. A ak by ste si pozreli film, pokojne môžete napísať aj o ňom (myslím, že už z traileru a po prečítaní prvých strán bude jasné, že je tam hromada rozdielov). Ak by ste si chceli spríjemniť čítanie, skúste si k nemu pustiť soundtrack k filmu (celkom dobre sa počúva). 

Petra

Info o knihe: Autor: Charles Martin

Názov: Hora medzi nami Originálny názov: The Mountain Between Us Rok vydania: 2017 Vydavateľ: Albatros Media Ean: 9788056601754 Knižku kúpite tu: Hora medzi nami

2 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


Příspěvek: Blog2_Post
bottom of page