top of page
  • Obrázek autoraPetra

Láska z ulice

"Stredoškoláčka Tamara sa snaží najviac, ako sa dá. Mama je totiž neustále po boku Tamarinej vážne chorej sestry. Ešteže je tu škola a kamaráti, ktorí ju privádzajú na iné myšlienky. No potom ju zrámuje neznámy mladík na nebezpečných inlajnoch, z ktorého sa vykľuje zastupujúci učiteľ telesnej výchovy. Tamara naňho nedokáže prestať myslieť, úplne jej učaroval. A ona jemu tiež. Keď však dovolia letmým citom vzplanúť, na povrch sa derú tajomstvá s vážnymi dôsledkami."


Vydavateľstvo YA literatúry CooBoo prišlo s (pre mňa) novou knižkou od autorky Mirky Varáčkovej - Láska z ulice (pre niekoho iného môže ísť len o nové vydanie staršieho titulu). Keďže som sa pri jej posledných knihách dosť namotala, neváhala som siahnuť ani po tejto. Sklamania som sa nebála, a ani nebol dôvod. Knihu som mala (tak ako ostatné) prečítanú na šupu, takmer na jeden nádych. 


Neprekvapuje ma, že príbeh z autorkinho pera v sebe spája tragickosť s optimizmom. Je fakt, že spočiatku (aj vďaka anotácii na knihe), som čakala že príbeh Tamary a Nora sa bude odvíjať trošku iným smerom, že tá zápletka, problém, ktorý sa autorka rozhodla použiť v príbehu tentokrát bude logicky zameraná na "zakázaný" vzťah medzi učiteľom a študentkou (a nie, nepresvedčíte ma, že to nikoho z vás nenapadlo), preto som bola celkom prekvapená z toho, akým smerom sa ich vzájomný vzťah nakoniec pobral. Každopádne prekvapená neznamená sklamaná. Stále to značí, že je vždy možné čitateľa trochu prekvapiť. Hoci v určitom momente už mi (a verím, že aj ďalším čitateľom a čitateľkám) bolo jasné kde je pes zakopaný. 


Charakteristika postáv nesklamala a vyvolala vo mne presne ten pocit, ktorý z nich zrejme vyvolať mala (no dobre, toto trochu hraničí so školským - "co tím chtěl básník říci" - takže možno len autorka vie, aké presne pocity to mali byť). Tamarin otec bol nesympatický slaboch, ktorý sa zdekoval v príhodnej chvíli (trošku sa priznám, že mi tu chýbalo lepšie vysvetlenie motivácie... jasné umierajúca dcéra a vďaka tomu večne neprítomná manželka asi dá človeku zabrať, ale aj tak). Postava matky, taká akú je asi pravdepodobné v danej situácii očakávať, hoci snaha bola. Pri Robovi, Tamarinom najlepšom priateľovi, som mala chvíľu svoje pochyby, ale kamaráti (aj tí najlepší) sú rôzni. Je pravda, že niektoré postavy mi prišli nadbytočné (jedna z Norovej partie - Zuza - človek by čakal, že ešte nejako zamotá dejom), ale na druhú stranu, život je plný rôznych postavičiek - rodiny, priateľov, známych i úplne cudzích. 


Čo sa hlavných hrdinov týka, je pravda, že mi chvíľami pripadali úplne nerozhodní (teda, ja nemám čo súdiť, tiež neviem čo zo sebou), ale je fakt, že obaja mali dosť vecí, s ktorými sa museli potýkať. Fandím Tamare, že sa napriek všetkému dokázala pozviechať a viac-menej rozhodovať sama za seba (áno, nie som zástancom toho, keď rozhodnutia za mňa robí niekto iný... nie že by som ich často nechcela na toho iného človeka hodiť, ľahšie sa potom "obviňuje" z neúspechu). 


Mirka Varáčková si vyberá pomerne ťažké témy, aj (hlavne) pre YA žáner. Na druhú stranu, majú jej knihy aspoň hĺbku, ktorá dnes mnohým knihám (nielen) v tomto žánri chýba. Hlavné je, že sa ich nebojí (a tak trochu dúfam - a týka sa to aj ostatné z jej kníh - že príliš nevychádzajú z jej osobných skúseností, hoci píše tak uveriteľne, že tam tie skúsenosti asi aj trochu budú). Rakovina a jej vplyv na rodinu je niečo, po čom bežný čitateľ (nie to ešte teenager) nesiahne. A samozrejme nie v každom prípade to môže vyzerať tak ako v tomto príbehu. Človek sa však aspoň na chvíľku prinúti zamyslieť.


Rakovina však jedinou komplikáciou v príbehu Lásky z ulice, a všetky tie drobnosti, ktoré sa nakoniec spoja v sebe spájajú odvahu žiť ďalej a nenechať sa utopiť v strachu a v smútku z toho čo môže, ale nemusí nastať. Pretože vždy sa dá nájsť spôsob ako ísť ďalej, len treba objaviť svoju vlastnú silu a niekoho, kto vám bude stáť po boku.


Petra


O knihe:

Autor: Miroslava Varáčková Názov: Láska z ulice Vydavateľstvo: CooBoo Rok vydania: 2019 Počet strán: 248


Knihu môžete kúpiť tu: Láska z ulice O autorke: Miroslava Varáčková

14 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


Příspěvek: Blog2_Post
bottom of page